![]() |
![]() |
Название проекта: Трансграничная Европейская регионализация в России и странах Восточного партнерства: европейское измерение и экологические драйверы
Даты реализации проекта: 01.09.2019 – 31.08.2021
Финансирование проекта: Erasmus+, Jean Monnet project
Бюджет проекта:
Общая сумма – 79 979,0 Евро
Сумма гранта – 59 984,25 Евро
Со-финансирование – 19 994,75 Евро
Партнеры:
Псковский государственный университет (г. Псков, Россия) (http://pskgu.ru) – основной партнер
Санкт-Петербургский государственный университет (г. Санкт-Петербург, Россия) (https://spbu.ru/)
Мурманский арктический государственный унивесритет (г. Мурманск, Россия) (http://www.masu.edu.ru/)
Белорусский государственный технологический университет (г. Минск, Республика Беларусь) (https://www.belstu.by/)
Университет Або (г. Турку, Финляндия) (https://www.abo.fi/en/)
Эстонский университет естественных наук, Институт сельскохозяйственных наук и наук об окружающей среде (г. Тарту, Эстония) (http://pk.emu.ee/)
Институт философии и социологии Польской академии наук (г. Варшава, Польша) (http://www.ifispan.pl/en/)
Erda Research, Technology, Education (г. Рейсвейк, Нидерланды) (http://erda-rte.eu)
Основная деятельность:
Мероприятия
Цель проекта «Transboundary European Regionalisation in Russia and Eastern Partnership: European Dimension and Environmental Drivers» / TERRA – изучение роли ЕС в процессах трансграничной регионализации в России и Беларуси, с учетом экологических драйверов данного процесса.
Чтобы понять движущие силы и результаты процессов регионализации, проект будет направлен на изучение следующих случаев, которые существенно отличаются по масштабам (от локального до глобального), наличию измерения ЕС (от непосредственного присутствия в третьем случае до того, чтобы быть источником хороших практик во втором и активного стремления к определенному присутствию в первом), а также ключевым движущим силам или источникам процесса регионализации:
Более широкий спектр целей проекта TERRA, основанный на результатах ранее реализованных мероприятий и проектов, будет направлен на:
Учебные материалы
Проектные мероприятия будут включать 3 научно-практических семинара (по каждой из предложенных тем) и летнюю школу. Материалы семинаров будут использованы при разработке образовательного контента для студентов вузов-партнеров. Разработанные в рамках проекта учебные материалы будут апробированы в качестве модулей учебных дисциплин, реализуемых вузами-партнерами и на летней школе. Все учебные материалы будут размещены на on-line платформе ПсковГУ (http://do.pskgu.ru/).
Научные исследования
Проект предполагает проведение совместных научных исследований по изучению процессов трансграничной регионализации и публикацию их результатов в международных и национальных научных журналах.
Подробная информация о проекте и проводимых мероприятиях размещается на сайте проекта и на странице проекта в сети Facebook.
***
Project name: Transboundary European Regionalisation in Russia and Eastern Partnership: European Dimension and Environmental Drivers / TERRA
Project duration: 01.09.2019 – 31.08.2021
Project financing: Erasmus+, Jean Monnet project
Project budget:
Total budget – 79 979,0 EURO
Program grant – 59 984,25 EURO
Co-financing – 19 994,75 EURO
Partners:
Activities:
The EU attaches a lot of importance to transborder cooperation initiatives, with transboundary regions seen as a key policy instrument for supporting sustainable development along the EU frontier. As such, transboundary regions entail a lot more than just a policy tool. Policies may act as an important driver of regionalisation, however the regions itself result from longer historical processes and from top-down dynamics. Fit and interplays between these drivers and EU policies & governance frameworks have been greatly unexplored as yet, although they represent an important dimension of the success of EU neighbourhood policy going much beyond routinely performed impact studies. To address this gap in EU studies, this cross-fertilisation project explores various types and scales of environmental and nature recourse-based regionalisation on the interface with Belarus and North-West Russia (also partners countries - PCs), with a focus on institutions of multilevel governance & legacies in governance & socio-ecological systems. We recognise that PCs are the only EU neighbours on the East without any ambitions for EU integration and, therefore, EU policy instruments are weaker there than elsewhere along the border. At the same time, Baltic and Nordic cooperation are prioritised by the EU, as underpinned by a range of institutions created to foster them, including the Northern Dimension, and the EU Baltic Sea Region and Arctic strategies.
The following case studies will be explored to understand, what is the role of EU institutions (including ones endorsed by the EU) in regionalisation dynamics, and how EU objectives are visible and persistent:
In its broader set of objectives, building on the outcomes of previously implemented EU projects, TERRA will:
The project activities will include 3 academia-praxis workshops, one for each case study. An International summer school will bring together the outcomes of the workshops (with a focus on the Arctic one) and integrate them to a curriculum that will be further used for teaching in partner HEIs and disseminated further (total 2 ECTS of contents). The e-learning platform will be created. It will be Moodle based, and it will include a password-free section, with all the open-access project materials published and project-relevant information posted, a section accessible with guest credentials, and a section with restrained access limited only to the students and faculty (http://do.pskgu.ru/). The workshops will be accompanied by roundtable talks bringing together practitioners from PCs & the EU & NO. To ensure international dissemination, the workshops will aim at producing one peer-reviewed publication each.
Another deliverables will include a project brief targeting PC practitioners. All the project outputs will be made available as open educational resources from PSU e-learning system.
Dissemination channels are the project webpage and FB community.
***
The European Commission support for the production of this publication does not constitute endorsement of the contents which reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.