ERASMUS+, JEAN MONNET PROJECT Transboundary European Regionalisation in Russia and Eastern Partnership: European Dimension and Environmental Drivers / TERRA

Версия для печати

Project logo Логотип

Баннер проекта

Название проекта: Трансграничная Европейская регионализация в России и странах Восточного партнерства: европейское измерение и экологические драйверы

Даты реализации проекта: 01.09.2019 – 31.08.2021

Финансирование проекта: Erasmus+, Jean Monnet project

Бюджет проекта:

Общая сумма – 79 979,0 Евро
Сумма гранта – 59 984,25 Евро
Со-финансирование – 19 994,75 Евро

Партнеры:

Псковский государственный университет (г. Псков, Россия) (http://pskgu.ru) – основной партнер
Санкт-Петербургский государственный университет (г. Санкт-Петербург, Россия) (https://spbu.ru/)
Мурманский арктический государственный унивесритет (г. Мурманск, Россия) (http://www.masu.edu.ru/)
Белорусский государственный технологический университет (г. Минск, Республика Беларусь) (https://www.belstu.by/)
Университет Або (г. Турку, Финляндия) (https://www.abo.fi/en/)
Эстонский университет естественных наук, Институт сельскохозяйственных наук и наук об окружающей среде (г. Тарту, Эстония) (http://pk.emu.ee/)
Институт философии и социологии Польской академии наук (г. Варшава, Польша) (http://www.ifispan.pl/en/
Erda Research, Technology, Education (г. Рейсвейк, Нидерланды) (http://erda-rte.eu)

Основная деятельность:

Мероприятия

Цель проекта «Transboundary European Regionalisation in Russia and Eastern Partnership: European Dimension and Environmental Drivers» / TERRA – изучение роли ЕС в процессах трансграничной регионализации в России и Беларуси, с учетом экологических драйверов данного процесса.

Чтобы понять движущие силы и результаты процессов регионализации, проект будет направлен на изучение следующих случаев, которые существенно отличаются по масштабам (от локального до глобального), наличию измерения ЕС (от непосредственного присутствия в третьем случае до того, чтобы быть источником хороших практик во втором и активного стремления к определенному присутствию в первом), а также ключевым движущим силам или источникам процесса регионализации:

  • "Urban Arctic / Города в Арктике". Большая часть населения арктической части Cеверо-запада РФ и Cеверного сегмента проживают в городах, и процессы регионализации в значительной мере являются городо-центричными. Исследовательский фокус будет сделан на применимость политических, управленческих и технологических инноваций Северного сегмента в городах РФ и роли европейских институтов в этом процессе.
  • "Great Bielaveža Forest / Великий Беловежский лес", пример биорегионализации, который связан с взаимодействием в области охраны природы, дополнительный фокус – на цели европейского управления биоразнообразием.
  • "Great Setomaa / Земля Сету", регион, расположенный на границе Эстонии и РФ и исторически населенный народом Сету, который признан этническим меньшинством в обеих странах. Исследовательский фокус - политики соседства РФ и ЕС. 

Более широкий спектр целей проекта TERRA, основанный на результатах ранее реализованных мероприятий и проектов, будет направлен на:

  • консолидацию исследовательской и практической экспертизы в европеистике, имеющейся в ПсковГУ, других вузах-партнерах и более широкой академической и практической среде;
  • создание условий для обмена мнениями, опытом и знаниями между различными группами заинтересованных лиц, способствование их вовлечению в разработку образовательных программ и проведение исследований;
  • усиление образовательного и исследовательского портфолио сотрудников вузов-партнеров – исполнителей проекта путем разработки совместных магистерских дисциплин и проведения совместных исследований.

Учебные материалы

Проектные мероприятия будут включать 3 научно-практических семинара (по каждой из предложенных тем) и летнюю школу. Материалы семинаров будут использованы при разработке образовательного контента для студентов вузов-партнеров. Разработанные в рамках проекта учебные материалы будут апробированы в качестве модулей учебных дисциплин, реализуемых вузами-партнерами и на летней школе. Все учебные материалы будут размещены на on-line платформе ПсковГУ (http://do.pskgu.ru/).

Научные исследования

Проект предполагает проведение совместных научных исследований по изучению процессов трансграничной регионализации и публикацию их результатов в международных и национальных научных журналах.

Подробная информация о проекте и проводимых мероприятиях размещается на сайте проекта и на странице проекта в сети Facebook.

***

Project name: Transboundary European Regionalisation in Russia and Eastern Partnership: European Dimension and Environmental Drivers / TERRA 

Project duration: 01.09.2019 – 31.08.2021

Project financing: Erasmus+, Jean Monnet project

Project budget: 

Total budget – 79 979,0 EURO
Program grant – 59 984,25 EURO
Co-financing – 19 994,75  EURO

Partners: 

Activities:

The EU attaches a lot of importance to transborder cooperation initiatives, with transboundary regions seen as a key policy instrument for supporting sustainable development along the EU frontier. As such, transboundary regions entail a lot more than just a policy tool. Policies may act as an important driver of regionalisation, however the regions itself result from longer historical processes and from top-down dynamics. Fit and interplays between these drivers and EU policies & governance frameworks have been greatly unexplored as yet, although they represent an important dimension of the success of EU neighbourhood policy going much beyond routinely performed impact studies. To address this gap in EU studies, this cross-fertilisation project explores various types and scales of environmental and nature recourse-based regionalisation on the interface with Belarus and North-West Russia (also partners countries - PCs), with a focus on institutions of multilevel governance & legacies in governance & socio-ecological systems. We recognise that PCs are the only EU neighbours on the East without any ambitions for EU integration and, therefore, EU policy instruments are weaker there than elsewhere along the border. At the same time, Baltic and Nordic cooperation are prioritised by the EU, as underpinned by a range of institutions created to foster them, including the Northern Dimension, and the EU Baltic Sea Region and Arctic strategies.

The following case studies will be explored to understand, what is the role of EU institutions (including ones endorsed by the EU) in regionalisation dynamics, and how EU objectives are visible and persistent:

  1. “Urban Arctic”: most of population in Arctic NW RU and Northern Calotte dwells in cities, and regionalisation processes there are essentially urban-centric. An additional research focus will be on the transferability of policy, management and technology innovation (e.g. on the development of “smart cities”) from Northern Calotte to Russian cities, and the role of EU-driven institutions.
  2. “Great Bielaveža Forest”: this is an example of bioregionalisation that emerged building on a conservation agenda; an additional focus will be on the objectives of EU biodiversity governance.
  3. “Great Setomaa”: this region located in EE and RU was historically inhabited by Seto people recognised as an ethnic minority in both countries; we also recognise that Russia has its own neighbourhood policy as well as the EU; its interference with EU-promoted mechanisms (also recognising that Russia negotiated a specific arrangement, which is different from a standard offer.

In its broader set of objectives, building on the outcomes of previously implemented EU projects, TERRA will:

  • Consolidate research & praxis expertise in EU studies at PSU, other partner institutions, and broader PC academic and praxis communities;
  • Promote the PSU group as a centre of excellence in EU studies;
  • Create knowledge co-production opportunities for stakeholder groups in the region to encourage their involvement in curriculum development & research;
  • Enhance the teaching & research portfolio of TERRA members by developing courses for MSc programs; develop & strengthen their networks.

The project activities will include 3 academia-praxis workshops, one for each case study. An International summer school will bring together the outcomes of the workshops (with a focus on the Arctic one) and integrate them to a curriculum that will be further used for teaching in partner HEIs and disseminated further (total 2 ECTS of contents). The e-learning platform will be created. It will be Moodle based, and it will include a password-free section, with all the open-access project materials published and project-relevant information posted, a section accessible with guest credentials, and a section with restrained access limited only to the students and faculty (http://do.pskgu.ru/). The workshops will be accompanied by roundtable talks bringing together practitioners from PCs & the EU & NO. To ensure international dissemination, the workshops will aim at producing one peer-reviewed publication each.

Another deliverables will include a project brief targeting PC practitioners. All the project outputs will be made available as open educational resources from PSU e-learning system.

Dissemination channels are the project webpage and FB community.

***

The European Commission support for the production of this publication does not constitute endorsement of the contents which reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.












Разработка сайта — «ПсковГУ»